Maska bólu plemienia Pende z Konga
Strona zewnętrzna malowana [czerń i biel], szyja pokryta rafią, nakrycie głowy z rafii / Wysokość oblicza - 21 cm
"Maski drewniane mbuya używane są w czasie świąt, jakie obchodzi się z okazji powrotu do wioski nowo wtajemniczonych. Często trzydzieści, a nawet czterdzieści masek jest wówczas noszonych naraz. Uroczysty pochód święta zakończenia próby otwiera „gwardia" w maskach z rafii. Za nią postępują co znakomitsze postacie społeczności Ba-Pende: wódz, jego żona, młoda dziewczyna, półgłówek i inne komiczne figury. Zależnie od przedstawianej postaci, maski różnią się szczegółami: maska wodza ma długą drewnianą brodę, maska pumbu (naczelnika szkoły gąszczu) ozdobiona jest trzema lub czterema wisiorkami z rafii, maski przedstawiające kobiety są znacznie skromniejsze. Maski mbuya są stylistycznie niezbyt urozmaicone. Właściwie są to półmaski, rzeźbione w miękkim drzewie i okrywające tylko twarz. Do górnego brzegu doczepiona jest fryzura z rafii, a do podbródka zasłaniająca szyję, też z rafii, tkanina. Każda strona oblicza i jego powierzchnia środkowa utworzone są z elementów sterczących, skośnych i — jak na przykład oznaczających kości po-liczkowe — elementów wybrzuszonych. Oczy są półprzymknięte, nos spiczasty i lekko zadarty; w nieco rozchylonych ustach widoczne są ostre zęby."
Źródło : Bodrogi Tibor, "Sztuka Afryki", Wrocław 1968, Ossolineum.
SPRZEDANE