Klasyczna joga indyjska Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja czyli komentarz do Jogastur przypisywane Wjasie [Biblioteka Klasyków Filozofii / 1986]
Opis
Klasyczna joga indyjska. "Jogasutry" przypisywane Patańdżalemu i "Jogabhaszja" czyli komentarz do "Jogastur" przypisywane Wjasie
Przekład z sanskrytu, przypisy, wstęp, posłowie oraz słownik, L. Cyboran
Seria: Biblioteka Klasyków Filozofii
Warszawa 1986, PWN
ISBN: 8301053542
Str. LVI, 439
Oprawa płócienna, obwoluta, 20 cm
Stan bdb.
Spis treści:
Przedmowa
Wartość fonetyczna znaków transkrypcyjnych
Wykaz skrótów
Oznaczenia edytorskie
I. WSTĘP. JOGA KLASYCZNA. FILOZOFIA I PRAKTYKA
-Joga z różnych punktów widzenia
-Joga klasyczna
Definicja jogi
Zjawiska świadomościowe
1. Poznanie prawdziwe
2. Błędne poznawanie
a. Niewiedza
b. Świadomość "jestem"
c. Pragnienie d. Awersja
e. Przyzwyczajenie
3. Fantazjowanie
4. Sen głęboki
5. Przypomnienia
Praktyka
II. "JOGASUTRY" PRZYPISYWANE PATAŃDŻALEMU I "JOGABHASZJA", CZYLI KOMENTARZ DO "JOGASUTR" PRZYPISYWANY WJASIE
Księga pierwsza - O samadhi, czyli skupieniu
Księga druga - O sadhanie, czyli ścieżce jogi
Księga trzecia - O wibhuti, czyli nadludzkich mocach
Księga czwarta - O kajwalii, czyli absolutnej wolności (jedyności)
PRZYPISY
Do księgi pierwszej
Do księgi drugiej
Do księgi trzeciej
Do księgi czwartej
III. "WIWARNA", CZYLI OBJAŚNIENIE "JOGASUTR" I "JOGABHASZJI" POSŁOWIE FILOZOFIA JOGI. PRÓBA NOWEJ INTERPRETACJI
Przedmowa
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. "Jogasutry" - najstarszy traktat jogi
Co znaczy joga?
Co "joga" oznacza?
Joga jako system filozoficzny
Co to są sutry?
"Jogasutry"
2. Autorstwo i datowanie "Jogasutr"
Autorstwo
Złożoność czy jednolitość tekstu?
Datowanie
Bibliografia
3. Stosunek "Jogasutr" do sankjhi Sankhja przedklasyczna "Sankhjakarika"
4. Trudności językowe
Sanskryt
Sanskryt filozoficzny
Budowa i język "Jogasutr"
Trudności transponowania
5. Komentarze do "Jogasutr"
6. Metoda badania
CZĘŚĆ PROBLEMOWA
1. Cechy wspólne z myślą ogólnoindyjską
Źródła cech wspólnych
Kriyavadin
Reinkarnacja
Ewolucja duchowa
Wyzwolenie
Cel praktyczny
Joga
Astika
Sesvaravadin
Satkaryavadin
2. Podział rzeczywistości na podmiot i przedmiot
Podział "całości" na "dwójkę"
Podmiot i przedmiot świadomości
Przekształcanie się świadomości
Stopnie rzeczywistości "przedmiotowej"
Poznanie prawdy Guny "Prakriti" w "Jogasutrach"
3. Byt podmiotowy
Purusza jako byt
"Widz" istotny i "widz" zjawiskowy
Czy purusza jest jeden, czy liczny?
Refleksje, wnioski
Przypisy
IV. O ETYCE INDYJSKIEJ [SZKIC SYNTETYCZNY]
V. SŁOWNIK TERMINÓW Z INDEKSEM
Szczegóły
autor | Wjasa |
tytuł | Klasyczna joga indyjska Jogasutry przypisywane Patańdżalemu i Jogabhaszja czyli komentarz do Jogastur przypisywane Wjasie |
rok wydania | 1986 |
rodzaj oprawy | płócienna z obwolutą |