Teogonja Hezjoda Hezjod [Hesiodus] (1904)

Hesiodus Teogonja Hezjoda Przekład i przypisy, K. Kaszewski Warszawa 1904, Drukiem W. Maślankiewicza Str. XXXIII, [1], 28 Oprawa broszurowa, oryginalna, 20 cm Stan db-. (lekkie zagięcia rogów opr., min. naddarcia kraw. opr. wzdłuż grzbietu, min. ubytki okleiny grzbietu, piecz. proweniencyjna na licu opr., niew. (ok. 1 cm szer.) ubytek dolnej cz. str. tyt.)

Kod producenta: 1

Cena: 45.00

EGZEMPLARZ DOSTĘPNY

TERMIN REALIZACJI - MAKSYMALNIE WYNOSI 5 DNI ROBOCZYCH
(3 DNI NA REALIZACJĘ ZAMÓWIENIA ORAZ 2 DNI ROBOCZE NA DOSTAWĘ)

GDYBY KTOŚ Z PAŃSTWA ŻYCZYŁ SOBIE KRÓTSZY TERMIN REALIZACJI
ZAMÓWIENIA - PROSZĘ O KONTAKT MAILOWY LUB TELEFONICZNY

facebook Google+

Opis produktu:

Hesiodus

Teogonja Hezjoda

Przekład i przypisy, K. Kaszewski

Warszawa 1904, Drukiem W. Maślankiewicza 

Str. XXXIII, [1], 28

Oprawa broszurowa, oryginalna, 20 cm

Stan db-. (lekkie zagięcia rogów opr., min. naddarcia kraw. opr. wzdłuż grzbietu, min. ubytki okleiny grzbietu, piecz. proweniencyjna na licu opr., niew. (ok. 1 cm szer.) ubytek dolnej cz. str. tyt.)


         "Wszystko co dotyczy osobiście Hezjoda, ze szczupłych jego samego o sobie wzmianek wyzbierane, przedstawiliśmy w przedmowie do naszego przekładu poematu „Roboty i dnie". W utworze tym objawił on się ,:nam jako poeta wprawdzie, ale więcej jeszcze jako moralista, myśliciel, filozof praktyczny, który naucza, jak należy postępować ażeby żyć pobożernu i być możliwie szczęśliwym nie tylko wewnętrznie, lecz i materjalnie. Stąd, uchodzi on za pierwszego dydaktyka (nauczyciela) w literaturze poetycznej świata, a to dzieło jego zapoczątkowuje rodzaj, który w poetyce zwie się dydaktycznym, czyli, przy zabarwieniu poetycznem, mającem za treść i podstawę żywioł nauczający. Ten charakter dydaktyzmu przenosi się i na „Teogonję", czyli rodowód bogów. Tam, w „Robotach", Hezjod, nie spuszczając z oka majestatu bóstw, zajmował się człowiekiem; tu, zajmuje się wyłącznie bogami. Opuszcza skromną, pracowitą chatę, pełną narzędzi roboczych; wynosi się z roli, tak wysoko podniesionej w tamtym poemacie, a wstępuje na Helikon, i wy-żej, na sam szczyt Olimpu, aby pośród bogów zająć stanowi-sko pobożnego obserwatora i kronikarza. Nie pierwszy on przecież zajmuje się bogami; uprzedziła go w tern poezja Home-ryczna, nietylko jako Ujada i Odysseja, lecz i jako hymny: ale jak cała fizjonomja Hezjoda różni się od Homera, tak i ich sposób traktowania bóstwa. Homer w dwóch poematach bohaterskich wprowadza na scenę bogów, lecz tylko z okazyi ludzi, nad którymi jedni z nich rozciągają opiekę, inni ich prześladudują, z czego i na Olimpie wywiązuje się pewien rodzaj intrygi, wpływajacej na losy ludzkie: jest to zatem ukazanie działalności bożej, bóstwo przedstawione in actu. W „Teogonii" bogowie, z małym wyjątkiem, ukazują się raczej in potentia: skąd powstali, jaka jest ich hierarchja, urzędy, stosunek wzajemny co do rodu i stanowiska, począwszy od najwyższych do najpodrzędniejszych. Jest to zatem pewien rodzaj teologii mitycznej [...]"

                              [fragm. tekstu]

Wyślij wiadomość gdy wiadomość pojawi się na stanie

Podaj adres email a powiadomimy Cię gdy książka pojawi się na stanie