Postęp ludzkości jako wyraz praw psychicznych rozwoju Kochanowski Jan Karol (1917)

Kochanowski Jan Karol​ Postęp ludzkości jako wyraz praw psychicznych rozwoju Warszawa, Lwów 1917, E. Wende Str. [8], 298, [2] Oprawa broszurowa, wydawnicza, 23 cm Winiety, inicjały Stan bdb.​​ [niew. otarcia okładki].

Kod producenta: 1

Cena: 48.00

EGZEMPLARZ DOSTĘPNY

TERMIN REALIZACJI - MAKSYMALNIE WYNOSI 5 DNI ROBOCZYCH
(3 DNI NA REALIZACJĘ ZAMÓWIENIA ORAZ 2 DNI ROBOCZE NA DOSTAWĘ)

GDYBY KTOŚ Z PAŃSTWA ŻYCZYŁ SOBIE KRÓTSZY TERMIN REALIZACJI
ZAMÓWIENIA - PROSZĘ O KONTAKT MAILOWY LUB TELEFONICZNY

facebook Google+

Opis produktu:

Kochanowski Jan Karol

Postęp ludzkości jako wyraz praw psychicznych rozwoju 

Warszawa, Lwów 1917, E. Wende 

Str. [8], 298, [2] 

Oprawa broszurowa, wydawnicza, 23 cm 

Winiety, inicjały 

Stan bdb. [niew. otarcia okładki].

 

        Temat „Le progrćs", rzucony w Bernie szwajcarskim w lipcu 1909 r.," jako program VIII-go Kongresu Paryskiego Międzynarodowego Instytutu socyologii, odbytego w październiku 1912 roku w Rzymie,2 nasunął mi pewne myśli, będące w ścisłym związku z teoryą, którą wypowiedziałem przed kilku laty w studyum psychosocyologicznem p. t. „Echa prawieku i błyskawice praw dziejowych na tle teraźniejszości",3 a starałem się rozwinąć i uzasadnić wkrótce potem na podłożu historycznem w książce p. t. „Nad Renem i nad Wisłą, anty-teza dziejowa".4 Myśli te, częściowo już przeze-mnie ujęte w szkicu p. t. „Quelques notes sur le progrs social",5 przedstawiam tutaj w szerszych ramach kwestyi zasadniczych, dotyczących, zagadnienia Postępu Ludzkości. Zagadnienie to, dręczące w sposób wieloraki umysły ludów, wieków i pokoleń, nie jest, ściśle biorąc, i być nie może z natury swej rozwiązalne. Jest ono bowiem skierowanym do człowieka pytaniem podstawowym z zakresu zagadki bytu, pytaniem, łączącym się z nią najbardziej zasadniczo. To też, z punktu widzenia „ściśle krytycznego", możnaby go nie poruszać wcale, gdyby nie dwie okoliczności, zasługujące na baczną uwagę. Pierwszą z nich jest wzgląd, że człowiek, jak-najściślej związany z otaczającą go przyrodą, posiada jednak w sobie zasób pierwiastków, umożliwiających mu subjektywne oderwanie się od niej i skupienie się, mniej lub bardziej doskonałe, w swym świecie wewnętrznym; drugą, płynąca z tego świata ludzka właściwość psychiczna, która, dążąc poprzez animizm, antropomorfizm, antropocentryzm i wszelkie naogół, znane z dziejów myśli, formy teleologii, zatrzymała się w czasach na-szych ponownie, pono nie poraz pierwszy ani ostatni, na krawędzi bezwzględnego materyalizmu (monizmu), aby wiekuisty swój pochód znowu ku opuszczonym na chwilę torom (dualizmu) skierować. Z punktu widzenia Historyi, której przeszczepione z pracowni przyrodniczych, nie bez dużego pożytku, na jej niwę, materyalistyczne pojmowanie dziejów, nie zdołało, bądżcobądź, wydrzeć Człowieka pełnego, jako właściwego przedmiotu jej dociekań, zwrot myśli ludzkiej, o którym tu mowa, jest aż nazbyt zrozumiały, bo naturalny. Pogłębiwszy w czasach ostatnich swe poznanie w zakresie mechaniki bytu i rozwoju społeczeństw i ludów, skieruje zapewne Historya w przyszłości niedalekiej skalpel swój ku ich psychologii, a udoskonalenie dociekań w obu tych kierunkach od-powie tylko istotnej, czynnej i biernej: duchowej i maieryalnej, roli człowieka w dziejach. Zagadnienie postępu ludzkości, narzucające się tak silnie umysłowości świata, posiada tedy, jak widzimy, własny swój zakres i prawo bytu, za-warte, bez względu na celowość natury, w pogłębionych możliwie dziejach ludzkich i psychice człowieka. A zakres ten i to prawo, zawsze tak doniosłe i pierwszorzędne, zyskują dzisiaj, wśród przeżyć bez miary, iście wyolbrzymioną powagę. Usiłujemy, odpowiednio do trudnego, lecz pod-jętego z miłością zadania, wznieść się tu na wyżyny bezstronności możliwej, do punktu rozważania „ Człowieka pełnego " z poza wyłączności Postaci wewnętrznej czy zewnętrznej jego bytu. 

Wyślij wiadomość gdy wiadomość pojawi się na stanie

Podaj adres email a powiadomimy Cię gdy książka pojawi się na stanie