Nauka czytania Pomoc dla osoby uczącej czytać analfabetę [1934]

Dostępność: Dostępny 1 egzemplarz
W Twoim domu już za: 3 dni robocze
Dostawa: Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności sprawdź formy dostawy
Cena: 48,00 zł 48.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni

Opis

Nauka czytania Pomoc dla osoby, uczącej czytać analfabetę

Ułożona przez Józefa Stemlera

Z obrazkami Wandy Romejkówny

[Warszawa] [1934], Wyd. Polska Macierz Szkolna 

Str. 32

Oprawa broszurowa, wydawnicza, 24 cm x 17 cm

Ilustracje 

Stan bdb. (niew. otarcia kraw. okładki).

 

       WSKAZÓWKI DLA UCZĄCEGO.

Należy uświadomić sobie i przez cały czas uczenia analfabety pamiętać o tern, że obrazek, wydrukowany pod obrazkiem wyraz główny oraz wyrazy i zdania, stanowiące tekst do ćwiczeń, tworzą jedną całość, którą można uważać za jedną lekcję. W każdej takiej lekcji uczący winien zachować następujący tok postępowania: 1. Obrazek. Zwrócić uwagę ucznia na obrazek, zapytać, co przedstawia, pomagać naprowadzać i baczyć na prawidłowe wybrzmiewanie wyrazu głównego. 2, Wyraz główny. Po zaznajomieniu się z obrazkiem zwrócić uwagę na wyraz główny, napisany pod obrazkiem. Odczytać i polecić kilkakrotnie prawidłowo powtórzyć. 3. Poznanie dźwięków i nazywanie liter. Uczący poleca wymawiać wyraz główny powoli i przysłuchiwać się, ile dźwięków słychać. Można nieco sztucznie przeciągać, tak, aby uczeń nauczył się odróżniać dźwięki w wy-razie np. ul, u-u-1, u-l-I, las-s-s i t. d. Kiedy uczeń dobrze odróżnia, ile dźwięków i jakie słyszy w wyrazie, wówczas uczący wskazuje mu oddzielne litery tego wyrazu i naprowadza na to, jak się te litery nazywają, (jakim odpowiadają dźwiękom). Na zapamiętanie nowych liter i dźwięków należy zawsze przeznaczyć więcej czasu. Wyjaśnić dobrze różnicę między dźwiękiem a literą: dźwięk wymawiamy, literę widzimy wydrukowaną. Objaśnić dobrze znaczenie „i" zmiękczającego (str. 24). Takiego „i" nie słyszymy przy wymawianiu; n. p, w wy-razie: niesie mamy 6 liter a słyszymy tylko 4 dźwięki; i zmiękcza n i s, takiego zmiękczającego i nie wymawiamy. Pouczyć także, dlaczego w wyrazach śmierć, koń i t, d. kreseczka zastępuje i zmiękczające. W końcowych lekcjach zwrócić uwagę, że na dźwięk sz, rz, lub dz, składają się dwie litery (dwuznak). Dbać o prawidłowe wymawianie dźwięków: samogłoski czysto, swobodnie, spółgłoski bez dodatków, a więc „l" — nie „el", „te" — nie „te", „z" —nie „zet" i t d, Nauczyć prawidłowego wybrzmiewania dźwięku „ł" (cecha języków słowiańskich!): ławka — nie uawka, oraz r, h i ch. 5. Poznawanie wyrazów, czytanie. Następnie poznaje uczeń wyrazy, składające się ze znanych już liter, wydrukowane w tekście pod obrazkiem i ćwiczy się w czytaniu. Zachęcić do czytania płynnego, z właściwym mowie polskiej akcentem i ze zrozumieniem. Nie pozwalać na zgadywanie; kontrolować odróżnianie liter i wyrazów. Poznane litery winien uczeń odczytywać dla ćwiczenia z „tabliczek literowych". 

Szczegóły

autor Praca zbiorowa
tytuł Nauka czytania Pomoc dla osoby uczącej czytać analfabetę
seria wydawnicza brak informacji
rok wydania 1934
rodzaj oprawy broszurowa

Koszty dostawy Cena nie zawiera ewentualnych kosztów płatności

Kraj wysyłki:
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium