Szukaj

Między świętością a potępieniem Martin Scorsese i religia Bobowski Sławomir [2007 / LZG]

WRÓĆ DO KATEGORII
Cena:

65.00

Bobowski Sławomir

Między świętością a potępieniem. Martin Scorsese i religia 

Wrocław 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

ISBN: 9788322928318

Str. 406, [2] 

Oprawa broszurowa, 24 cm 

[16] tablic z ilustr. poza tekstem 

Stan db. [małe otarcia rogów okł.].

   

       Niniejsza monografia twórczości Martina Scorsesego ma charakter, by tak rzec sprofilowany. Jest, oczywiście, próbą przedstawienia panoramy twórczości słynnego reżysera, ukazania jej autorskiego fenomenu, jeśli zważyć, iż Scorsese tworzy swoje dzieła w systemie hollywoodzkim z zasady niesprzyjającym artystom o niezależnych postawach. Ale, jak wskazuje tytuł książki, jej głównym tematem jest religijny profil kina Scorsesego oraz moralistyczny dyskurs ewokowany w fabułach i artystycznej formie jego filmów związany z tym profilem. Odpowiedź na pytanie, dlaczego wybrałem temat religii w twórczości Scorsesego, jest dla mnie oczywista: na tle amerykańskiego kina, od I wojny światowej dominującego w królestwie X muzy w całym cywilizowanym świecie, twórczość Martina Scorsesego stanowi jeden z bardzo nielicznych, wyjątkowy, unikatowy wręcz przypadek sztuki ekranu poważnie podejmującej zagadnienia związane z wiarą. Kilka przynajmniej dzieł wybitnego amerykańskiego twórcy wyraziście, na pierwszym planie eksponuje wątki sakralne — Ulice nędzy (Mean Streets, 1973), Ostatnie kuszenie Chrystusa (The Last Temptation of Christ, 1988) czy Kundun (1997). Wiele innych filmów, chociażby takich jak Bertha — Wagon Towarowy (Boxcar Bertha, 1972), Taksówkarz (Taxi Driver, 1975), Wściekły byk (Raging Bull, 1980), Chłopcy z ferajny (GoodFellas, 1990), Przylądek strachu (Cape Fear, 1991) czy Ciemna strona miasta (Bringing Out the Dead, 1999), chociaż nie ewokuje wprost tematyki religijnej, to jednak utwory z tej grupy zawierają tak wiele motywów — dynamicznych, związanych z przebiegiem akcji, i statycznych — kojarzących się z religią, z moralnymi dylematami powiązanymi ze sferą sacrum, że — moim zdaniem — jest całkowicie uzasadnione rozważanie ich pod kątem znaczeń religijnych. I wreszcie, nawet te obrazy Scorsesego, które wydawałoby się — są zdecydowanie odległe od interesującej mnie problematyki, np. Kolor pieniędzy (The Color of Money, 1986), Wiek niewinności (The Age of Innocence, 1993), Aviator (2004), gdzieś w głębszej warstwie świata przedstawionego łączą się również z dyskursem religii i wiary, choćby przez tematykę etyczną— występku, przekroczenia etycznych reguł, grzechu — i niemal nieodłącznych pytań o przyczynę Zła i możliwość odkupienia moralnej transgresji za życia, o możliwość moralnego odrodzenia. Taka perspektywa widzenia dorobku filmowego Martina Scorsesego podsunęła mi pomysł wyraźnego wydzielenia w kompozycji mojej książki jej zasadniczej części (II), w której omówione byłyby z owego obfitego dorobku reżysera dzieła [...]

[fragment wstępu]

Zamówienie powyżej 99 zł - WYSYŁKA GRATIS / Przesyłka kurierska / Paczkomaty / Odbiór w antykwariacie w ciągu 1-2 dni roboczych [od ręki - tel. 22 646 06 44] / Metody płatności: karta, gotówka, przelew, PayPal, za pobraniem / Więcej o warunkach wysyłki: tutaj

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów