Świadkiem jest ta stela Stary Cmentarz Żydowski w Lublinie Trzciński Andrzej [2017]

Trzciński Andrzej Świadkiem jest ta stela Stary Cmentarz Żydowski w Lublinie Lublin 2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ISBN: 9788322790540 Str. 861, [36 - tablice] Oprawa tekturowa, 22 cm x 25 cm Ilustr., fotografie Stan bdb-. [niew. otarcia rogów okł.].

Kod producenta::

Cena:: 70.00

EGZEMPLARZ DOSTĘPNY

TERMIN REALIZACJI - MAKSYMALNIE WYNOSI 5 DNI ROBOCZYCH
(3 DNI NA REALIZACJĘ ZAMÓWIENIA ORAZ 2 DNI ROBOCZE NA DOSTAWĘ)

GDYBY KTOŚ Z PAŃSTWA ŻYCZYŁ SOBIE KRÓTSZY TERMIN REALIZACJI
ZAMÓWIENIA - PROSZĘ O KONTAKT MAILOWY LUB TELEFONICZNY

facebook Google+

Opis produktu:

Trzciński Andrzej

Świadkiem jest ta stela Stary Cmentarz Żydowski w Lublinie 

Lublin 2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 

ISBN: 9788322790540 

Str. 861, [36 - tablice] 

Oprawa tekturowa, 22 cm x 25 cm

Ilustr., fotografie 

Stan bdb-. [niew. otarcia rogów okł.]. 

   

       [więcej inf. o książce w galerii zdjęć].

  

Ed ha-gal ha-ze we-eda ha-macewa / „Świadkiem kopiec ten i świadkiem ta stela"1 (Rdz 31,52) — to początek frazy sprzed około 2,5 tysiąca lat, mówiącej o usypaniu kopca z kamieni i ustawieniu na nim kamiennego słupa na znak przymierza między Jakubem i Labanem. Zwrot ten w okresie nowożytnym stał się popularną formułą rozpoczynającą hebrajskie inskrypcje nagrobkowe, gdzie hagal i ha-macewa oznaczały już mogiłę oraz nagrobek upamiętniający zmarłą osobę i zaświadczający umieszczonym na nim napisem o jej tożsamości, przymiotach i nadziei na życie wieczne. Z dzisiejszego punktu widzenia, po katastrofie Zagłady i jej następstwach, słowa te nabierają jeszcze innego znaczenia — nieliczne, ocalałe nagrobki stają się świadkami egzystencji całych pokoleń współtworzących społeczność jakiegoś miejsca. Takim właśnie świadkom, przechowującym pamięć o społeczności żydowskiej Lublina z okresu od co najmniej XVI do XIX wieku, poświęcona jest ta książka — kamiennym macewom pokrytym znakami nieznanego alfabetu, ukrytym za ceglanym murem, między ulicami, których obecne nazwy to Sienna, Floriańska i Kalinowszczyzna. Minęło 35 lat odkąd po raz pierwszy zadałem sobie pytanie — co jest za tym murem? Pierwsze wrażenie było analogiczne jak przy oglądaniu pogrążonych w dżungli miast Majów czy Azteków — fascynacja nieznaną kulturą i pragnienie jej poznania. Od tamtej pory nieśpiesznie dokumentowałem ten cmentarz, gromadziłem o nim materiały. I przyszła pora, by wreszcie — wykorzystując wszystkie dotychczasowe doświadczenia zdobyte przy badaniu innych kirkutów — zaprezentować wieloaspektowe ujęcie tej nekropolii jako całości i jej nagrobków. Jest to próba spojrzenia na społeczność — w tym przypadku żydowską społeczność Lublina — poprzez jej cmentarz odczytywany jako „tekst kultury':2 Chcę jeszcze zwrócić uwagę na dwa inne wątki znaczeniowe związane z tytułem tej książki i z nią samą. Pierwszy odnosi się do metafory „macewy z papieru" — jak niekiedy określane są księgi pamięci zgładzonych gmin żydowskich czy zawarte w nich upamiętnienia pojedynczych osób lub całych rodzin, które [...]

[FRAGMENT WSTĘPU]

Wyślij wiadomość gdy wiadomość pojawi się na stanie

Podaj adres email a powiadomimy Cię gdy książka pojawi się na stanie