Rocznik Polskiej Grafiki Reklamowej 1938 / Polska Agencja Telegraficzna (PAT)



Rocznik Polskiej Grafiki Reklamowej 1938

Układ graf. Kazimierz Mann

Warszawa 1938, Polska Agencja Telegraficzna (PAT)

Format: [18] stron, 75 kart, [6] stron

Oprawa tekturowa, karty połączone z oprawą za pomocą sznurka, 31 cm

Egzemplarz kompletny


Polska Agencja Telegraficzna (PAT) – oficjalna agencja rządowa, powstała 31 października 1918 r. - do r. 1939 stanowiła główne źródło informacji o Polsce dla prasy zagranicznej. W 1926 r. została podzielona na dwa piony: dział informacyjny oraz dział ogłoszeń i reklam. Wydawała szereg czasopism, w tym, poświęcony sztuce (także użytkowej), miesięcznik Arkady. Z inicjatywy PAT oraz Polskiego Związku Reklamowego ukazały się dwa Roczniki Polskiej Grafiki Reklamowej, na rok 1935 i 1938 - podstawowe źródła wiedzy na temat polskiej grafiki reklamowej i użytkowej.


Prezentowany egzemplarz Rocznika 1938 stanowi dużą rzadkość na rynku antykwarycznym. Znajdziemy tu przykłady oryginalnych ulotek reklamowych, plakatów, okładek i obwolut książek, papierów firmowych, ilustracji i kart książek - odbitych z oryginalnych klisz.


Nad stroną graficzną wydawnictwa czuwał znany polski artysta-malarz, Kazimierz Mann. Autorami poszczególnych projektów byli najwybitniejsi polscy graficy: Bolesław Barcz, Tadeusz Gronowski, Henryk Czerny, Anatol Girs, Jerzy Hryniewiecki, Kazimierz Mann, Edward Manteuffel, Jan Mucharski, Tadeusz Trepkowski, Jerzy Zaruba, Stefan Norblin, Konstanty Sopoćko et al.




Autor: Maciej Barski

Tagi:
  • Anatol Girs
  • Bolesław Barcz
  • Edward Manteuffel
  • Henryk Czerny
  • Jan Mucharski
  • Jerzy Hryniewiecki
  • Jerzy Zaruba
  • Kazimierz Mann
  • Konstanty Sopoćko
  • Stefan Norblin
  • Tadeusz Gronowski
  • Tadeusz Trepkowski
  • grafika
  • pat
  • polska agencja telegraficzna
  • reklama
  • rocznik grafiki reklamowej