Fotografia artystyczna i dokumentalna / Grafika / Plakat / Malarstwo / Rzemiosło artystyczne.


Na stronie znajdują się obiekty specjalne wybrane z naszej oferty.

W przypadku zainteresowania pozycjami oznaczonymi jako "dostępne" - prosimy o kontakt pod nr tel.:

668 073 115 [Marcin Szymaniak]

lub

888 313 332 [Maciej Barski].



Data wpisu: 21/02/2017


Władysław ŻURAWSKI (1888 - 1963)

HUCUŁ

Drzeworyt barwny / bibuła

1938 r.

Wymiary: 12 x 8,5 cm (w świetle passe-partout)

Sygnowany ołówkiem, pod wizerunkiem grafiki: "W. Żurawski / 1938 r."

Wpisany odręcznie przez autora tytuł pracy oraz technika wykonania (pod wizerunkiem grafiki)

Passe-partout / drewniana ramka / szkło



Władysław Żurawski uczęszczał do szkoły średniej i realnej w Stanisławowie. Studia artystyczne odbył w latach 1907-1912 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa i Jacka Malczewskiego, a także u Józefa Pankiewicza, Juliana Fałata i Teodora Axentowicza. Studia ukończył ze specjalnością pedagogiczną. W latach 1912 - 1913 przebywał w Paryżu. Po powrocie do kraju zamieszkał w Sokalu, gdzie objął stanowisko zastępcy nauczyciela rysunków, języka polskiego i matematyki w państwowym gimnazjum. W roku 1918 gimnazjum otrzymało imię Antoniego Malczewskiego. W latach 1945 - 58 pracował jako nauczyciel rysunku w gimnazjach i liceach plastycznych w Mielcu i w Zamościu. W roku 1958 przeszedł na emeryturę. Oprócz pracy pedagoga zajmował się twórczością plastyczną. Od roku 1928 tworzył głównie drzeworyty, najczęściej o tematyce folklorystycznej. Jego dzieła wykazują pewne cechy stylu Władysława Skoczylasa. Swoje drzeworyty publikował często w postaci cykli tworzących albumy. Zmarł w Mielcu w r. 1963. 


DOSTĘPNE / CENA: 800 



Data wpisu: 21/02/2017


Władysław ŻURAWSKI (1888 - 1963)

HUCUŁKA

Drzeworyt barwny / bibuła

1938 r.

Wymiary: 16 x 13 cm (w świetle passe-partout)

Sygnowany ołówkiem, pod wizerunkiem grafiki: "W. Żurawski / 1938 r." oraz na klocku monogramem wiązanym autora l. ś.: "ŻW"

Wpisany odręcznie przez autora tytuł pracy oraz technika wykonania (pod wizerunkiem grafiki)

Passe-partout / drewniana ramka / szkło




Władysław Żurawski uczęszczał do szkoły średniej i realnej w Stanisławowie. Studia artystyczne odbył w latach 1907-1912 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa i Jacka Malczewskiego, a także u Józefa Pankiewicza, Juliana Fałata i Teodora Axentowicza. Studia ukończył ze specjalnością pedagogiczną. W latach 1912 - 1913 przebywał w Paryżu. Po powrocie do kraju zamieszkał w Sokalu, gdzie objął stanowisko zastępcy nauczyciela rysunków, języka polskiego i matematyki w państwowym gimnazjum. W roku 1918 gimnazjum otrzymało imię Antoniego Malczewskiego. W latach 1945 - 58 pracował jako nauczyciel rysunku w gimnazjach i liceach plastycznych w Mielcu i w Zamościu. W roku 1958 przeszedł na emeryturę. Oprócz pracy pedagoga zajmował się twórczością plastyczną. Od roku 1928 tworzył głównie drzeworyty, najczęściej o tematyce folklorystycznej. Jego dzieła wykazują pewne cechy stylu Władysława Skoczylasa. Swoje drzeworyty publikował często w postaci cykli tworzących albumy. Zmarł w Mielcu w r. 1963. 


DOSTĘPNE / CENA: 1200



Data wpisu: 22/02/2017


Zbigniew DŁUBAK (1921 - 2005)

SYSTEMY - GESTYKULACJE (1970 - 1978)

Zestaw 42. fotografii czarno-białych / brom / papier

Wymiary: 17,2 x 17,2 cm (poj. egz.)

Odbitki niesygnowane / naklejone na płótno



Proweniencja: Galeria 102 / "Desymbolizacje" / styczeń 1979 r. 


Fragmenty pracy reprodukowano w katalogu wystawy.




Prezentowane fotografie pochodzą z ikonicznego dla konceptualizmu w Polsce cyklu. Nagie kobiece korpusy wykonują precyzyjnie zaplanowane ruchy – opuszczają i podnoszą ramiona, zasłaniają i odsłaniają łono, piersi, łopatki. Chociaż gesty sprawiają wrażenie mechanicznych i bezosobowych, same ciała fotografowanych modelek noszą indywidualne znamiona, np. zmarszczki, włosy, ślady opalenizny. W projekcie nie chodzi zatem o gesty, a o ciało kobiety ujęte w schemat –  schemat sztuki, kultury, w zestaw kodów.


SYSTEMY - GESTYKULACJE / SYSTEMY - KOLEKCJA

,,Systemy" to grupa prac malarskich i fotograficznych powstała w latach 1970-1978. Część malarska to seria obrazów abstrakcyjnych, w których Dłubak podzielił płótno na regularne układy pasów w różnych odcieniach tego samego koloru. Partia fotograficzna natomiast to dwa cykle: ,,Gestykulacje” i ,,Kolekcja”. ,,Gestykulacje” to plansze czarno-białych zdjęć - naklejone jedno pod drugim na płótno tworzą pasy. Każda z fotografii prezentuje inny gest w zaplanowanej przez autora sekwencji. Pozy wykonywane były przez nagą modelkę uchwyconą od kolan do szyi. Sfotografowane zostały też gesty samych dłoni na tle neutralnym i na tle łona. ,,Kolekcja”, w przeciwieństwie do posiadających ścisłą strukturę ,,Gestykulacji”, jest zbiorem gestów dowolnych, lub jednej pozy utrwalonej na kilku zdjęciach. Do tego cyklu należą także plansze, na których ten sam gest wykonują trzy różne modelki.


Zbigniew Dłubak - czołowy przedstawiciel polskiej fotografii awangardowej. Od 1948 r. członek ZPAP i ZPAF; w latach 1979-82 prezes Związku, a od 1973 r. członek honorowy. Jeden z założycieli Klubu Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie (1947). Uczestnik Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie z 1948. Współpracował z szeregiem galerii w całym kraju. Jeden z założycieli Grupy 55 i Permafo. W latach 1953-72 redaktor naczelny miesięcznika "Fotografia". W okresie 1966-75 był wykładowcą PWSFTViT oraz PWSSP (obecnie ASP) w Łodzi. Autor licznych artykułów i odczytów. Wielokrotnie nagradzany odznaczeniami, m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki (1975), Nagrodą Państwową I Stopnia (1979). W powojennej fotografii polskiej pozostaje artystą o ogromnym autorytecie; jego prace znajdują się we wszystkich ważniejszych muzeach polskich.



Data wpisu: 23/02/2017


Plakat projektu Tadeusza TREPKOWSKIEGO [1914 -1954]

II Międzynarodowe Igrzyska Sportowe Młodzieży 1-41 sierpnia 1955 

Wymiary: 58 cm x 86 cm

Tadeusz Trepkowski / 1955 rok

Tadeusz Trepkowski - polski artysta plakatu. Samouk, uczęszczał przez kilka miesięcy do Miejskiej Szkoły Sztuk Zdobniczych. Należał do pierwszego pokolenia twórców polskiej szkoły plakatu. Jego dzieła wyróżniały się szczególną zwięzłością, ograniczały się do wyrazistych symboli i zredukowanego do niezbędnego minimum tekstu. W ostatnich latach życia był krytykowany za odstępstwa od zasad socrealizmu. Zmarł nagle na zawał serca w wieku zaledwie 40 lat. 

Tadeusz Trepkowski wykonywał plakaty polityczne, społeczne, BHP, oraz plakaty filmowe m.in. do filmu Ostatni etap Wandy Jakubowskiej, sportowe (Warszawa - 1952), imprezowe (Festiwal sztuk radzieckich - 1949), (Ogólnopolska Wystawa Plastyki - 1951), (Targi Poznańskie - 1954), (II Festiwal Muzyki Polskiej - 1954). Zajmował się też wystawiennictwem i grafiką prasową. Plakat Grunwald 1410 – Berlin 1945 otwierał wystawę stu najlepszych plakatów z lat 1944-1984 zorganizowaną w poznańskim Biurze Wystaw Artystycznych w 1985.


DOSTĘPNE / CENA: 400



Data wpisu: 24/02/2017


MASKA BÓLU plemienia PENDE z Konga

Miejsce pochodzenia: Kongo 


Strona zewnętrzna malowana [czerń i biel], szyja pokryta rafią, nakrycie głowy z rafii / Wysokość oblicza - 21 cm


"Maski drewniane mbuya używane są w czasie świąt, jakie obchodzi się z okazji powrotu do wioski nowo wtajemniczonych. Często trzydzieści, a nawet czterdzieści masek jest wówczas noszonych naraz. Uroczysty pochód święta zakończenia próby otwiera „gwardia" w maskach z rafii. Za nią postępują co znakomitsze postacie społeczności Ba-Pende: wódz, jego żona, młoda dziewczyna, półgłówek i inne komiczne figury. Zależnie od przedstawianej postaci, maski różnią się szczegółami: maska wodza ma długą drewnianą brodę, maska pumbu (naczelnika szkoły gąszczu) ozdobiona jest trzema lub czterema wisiorkami z rafii, maski przedstawiające kobiety są znacznie skromniejsze. Maski mbuya są stylistycznie niezbyt urozmaicone. Właściwie są to półmaski, rzeźbione w miękkim drzewie i okrywające tylko twarz. Do górnego brzegu doczepiona jest fryzura z rafii, a do podbródka zasłaniająca szyję, też z rafii, tkanina. Każda strona oblicza i jego powierzchnia środkowa utworzone są z elementów sterczących, skośnych i — jak na przykład oznaczających kości po-liczkowe — elementów wybrzuszonych. Oczy są półprzymknięte, nos spiczasty i lekko zadarty; w nieco rozchylonych ustach widoczne są ostre zęby."


Źródło : Bodrogi Tibor, "Sztuka Afryki", Wrocław 1968, Ossolineum.


SPRZEDANE



Data wpisu: 07/03/2017


Waldemar ŚWIERZY (1931 - 2013)

MIESIĄC BUDOWY WARSZAWY / CAŁY NARÓD BUDUJE SWOJĄ STOLICĘ [Plakat - wersja mniejsza]

Offset barwny

Warszawa 1953, Wydawnictwo Artytyczno-Graficzne (WAG) (Zakł. Graf. RSW "Prasa", Katowice)

Wymiary: 29 x 21 cm

Sygn. l.d.: SWIERZY


Waldemar Świerzy – polski artysta plakatu, jeden z najbardziej i najlepiej rozpoznawanych grafików w Polsce i na świecie. Współtwórca polskiej szkoły plakatu, profesor projektowania plakatu w Akademiach Sztuk Pięknych w Poznaniu i Warszawie. Otrzymał wiele nagród za twórczość plastyczną m.in. Grand Prix Toulouse Lautrec (Paryż), The Hollywood Reporter Los Angeles, Biennale w São Paulo, złote medale na Międzynarodowych Biennale Plakatu w Warszawie i Lahti. Współpracował z miesięcznikiem "Ty i Ja". W listopadzie 2006 r. został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


DOSTĘPNE (2 egz.) / CENA: 700 zł (1 egz.)



Data wpisu: 07/03/2017


Henryk TOMASZEWSKI (1914 - 2005)

ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW / DRUGA DOROCZNA WYSTAWA MALARSTWO-RZEŹBA-GRAFIKA W WARSZAWIE / CZERWIEC-LIPIEC 1948 [Plakat]

Litografia barwna

Warszawa 1948, Lit. Art. W. Główczewski

Wymiary: 70 x 50 cm

Sygn. p. g.: H. TOMASZEWSKI / 48


Henryk Tomaszewski – grafik, rysownik, twórca plakatów, ilustracji, uznawany obok Józefa Mroszczaka za jednego z twórców polskiej szkoły plakatu. Poza plakatami projektował także ilustracje książkowe, okładki (współpracował m.in. z wydawnictwami PIW i Czytelnik), scenografie teatralne (był głównym scenografem warszawskiego Teatru Syrena w latach 1950–1952), współpracował przy projektowaniu pawilonów wystawowych (m.in. w Londynie 1954 i Paryżu 1955). 

W latach 1952–1985 Tomaszewski prowadził pracownię plakatu w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, pracownię, której sława szybko przekroczyła granice Polski. Na studia do Tomaszewskiego zaczęli ściągać studenci z całego świata. Jego metoda, polegająca na stawianiu przyszłym plakacistom zadań, którymi były często abstrakcyjne pojęcia, kształtowała przede wszystkim wrażliwość intelektualną, umiejętność logicznego myślenia, wyobraźnię. 

Podkreślany wielokrotnie intelektualny charakter i wartość sztuki Tomaszewskiego nie odnosi się jedynie do przekazu, jaki niosą ze sobą jego plakaty i rysunki, do ich treści i sposobu wizualnego rozwiązania, ale do znacznie bardziej fundamentalnego zagadnienia. Rewolucyjna istota sztuki i sposobu uczenia Tomaszewskiego polegała na zanegowaniu historycznego porządku i miejsca, w jakim tkwiła do tej pory grafika projektowa, a z nią plakat i inne formy wizualnego komunikatu. Tomaszewski uczył plakatu tak, jak uczy się sztuki wolnej od utylitarnych funkcji. 

Wśród jego uczniów są m.in.: Pierre Bernard, Andrzej Budek, Marek Freudenreich, Jacek Gawłowski, Leszek Hołdanowicz, Radovan Jenko, Andrzej Klimowski, Cyprian Kościelniak, Lech Majewski, Jan Młodożeniec, Piotr Młodożeniec, Marcin Mroszczak, Gérard Paris-Clavel, Filip Pągowski, Alain Le Quernec, Wiesław Rosocha, Thierry Sarfis, Romuald Socha, Janusz Stanny, Rosław Szaybo, Stefan Szczypka, Maciej Urbaniec, Mieczysław Wasilewski, Bronisław Zelek.


DOSTĘPNE / CENA: 2200 zł



Data wpisu: 07/03/2017


Jan MŁODOŻENIEC (1929 - 2000)

TYPOART PLAKATU / MUZEUM PLAKATU W WILANOWIE / WRZESIEŃ-GRUDZIEŃ 1975 [Plakat]

Offset barwny

Warszawa 1975, [s.n.]

Wymiary: 97 x 66 cm

Nakład: 1000 egz.

Sygn. p.d.: JAN MŁODOŻENIEC 


Jan Młodożeniec – polski plakacista, malarz i grafik, syn poety Stanisława Młodożeńca, ojciec grafika Piotra i malarza Stanisława. 

W latach 1948–1955 studiował na ASP w Warszawie w katedrze grafiki i plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. 

Od 1953 projektował plakaty i grafiki, współpracując z wydawnictwami: Czytelnik, Iskry, Wydawnictwem Artystyczno-Graficznym, centralą Wynajmu Filmów oraz teatrami i muzeami. Zdaniem krytyków sztuki jego prace wyróżniała bogata, żywa kolorystyka, humor i umiejętność zamknięcia tematu pracy w jednym znaku. 

Tworzył projekty plakatów filmowych (m.in. Dawno temu w Ameryce, Ojciec chrzestny, Gremliny Rozrabiają, Wielki Gatsby), teatralnych (do sztuk Czechowa, Fredry, Wyspiańskiego), z okazji wydarzeń kulturalnych (X Zamojskie Lato Teatralne, wystawy plakatów, grafiki) reklamowych oraz okładek książek (Stanisław Młodożeniec Kreski i futureski, Agnieszka Osiecka Szpetni czterdziestoletni, Witold Gombrowicz Transatlantyk). 

W 1962 odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna artysty w warszawskiej Galerii Kordegarda, później w Wiedniu (1964), Pradze (1966), Poitiers (1968). W ciągu całego życia Jan Młodożeniec miał ponad 40 wystaw indywidualnych. 

W latach 1962–2000 brał udział w wielu wystawach polskiego plakatu w kraju i za granicą, w Międzynarodowych Biennale Plakatu w Warszawie, USA, Toyamie. Członek Alliance Graphique Internationale od 1974 roku.


DOSTĘPNE / CENA: 3000 zł



Data wpisu: 07/03/2017


Jan SAWKA (1946 - 2012)

POLSKI PLAKAT TEATRALNY / MUZEUM PLAKATU W WILANOWIE / CZERWIEC-WRZESIEŃ 1975 [Plakat]

Offset barwny

Warszawa 1975, Dom Słowa Polskiego

Wymiary: 97 x 66 cm

Nakład: 1000 egz.

Sygn. p.d.: JAN SAWKA / 75


Jan Sawka – polski grafik, rysownik, malarz, architekt. 

W 1964 rozpoczął studia na Politechnice we Wrocławiu na kierunku architektura. W 1967 połączył je ze studiami malarstwa i grafiki na PWSSP we Wrocławiu. 

W 1972 przeniósł się do Warszawy. W 1976 otrzymał zaproszenie na stypendium do Centre Georges Pompidou w Paryżu. W maju 1976 osiedlił się w Paryżu. Z obawy przed deportacją w listopadzie 1977 osiedlił się w USA w Nowym Jorku, gdzie mieszkał do śmierci. 

Początkowo zajmował się plakatem i grafiką ilustracyjną. W latach 80. tworzył przestrzenne obiekty, zw. Banners (Sztandary), łączone w cykle tematyczne, odnoszące się do współczesnych problemów społecznych i politycznych. 

W 1978 otrzymał złoty medal na VII Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie. 

Jan Sawka zmarł na atak serca w swoim domu, w High Falls w stanie Nowy Jork.


DOSTĘPNE / CENA: 3000 zł



Data wpisu: 07/03/2017


Tadeusz GRONOWSKI (1894 - 1990)

ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW PLASTYKÓW / PIERWSZY SALON WIOSENNY / MUZEUM NARODOWE WARSZAWA / MAJ-CZERWIEC 1946 [Plakat]

Litografia barwna

Warszawa 1946, Lit. Art. W. Główczewski

Wymiary: 85 x 61 cm

Sygn. p.d.: gronowski / 46


Tadeusz Lucjan Gronowski – polski grafik, malarz, architekt wnętrz, twórca plakatów, ilustrator książek. Sporadycznie wykonywał także ekslibrisy.

 Jest uważany za jednego z pionierów nowoczesnego polskiego plakatu. 

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, gdzie studiował w latach 1917-1925 oraz paryskiej École nationale supérieure des beaux-arts, gdzie uczył się malarstwa. Od czasu studiów w Warszawie należał do Korporacji Akademickiej Welecja.

 Jako grafik współpracował z takimi pismami jak "Pro Arte et Studio", "Skamander" i "Życie Literackie". Był projektantem reklam dla przedwojennych firm, m.in. Wedel, Orbis, Fabryki Czekolady Fruzińskiego i sklepów Herse'a. Jest twórcą nadal używanego logo Polskich Linii Lotniczych LOT, którym wygrał konkurs w 1929 urządzony przez te linie lotnicze na wyłonienie ich nowego znaku towarowego. Uczestniczył w tworzeniu polichromii na kamienicach przy warszawskim Rynku Starego Miasta. Jest autorem kryształowych kandelabrów w Sali Kolumnowej oraz żyrandoli w niektórych pomieszczeniach Sejmu. Współpracował również z teatrami warszawskimi jako scenograf. 

Był członkiem Stowarzyszenia Artystów Polskich "Rytm". W 1933 należał do współzałożycieli Koła Artystów Grafików Reklamowych. Działając jednocześnie w Związku Polskich Artystów Grafików, współredagował związkowe pismo "Grafika". Sporą część okresu międzywojennego spędził w Paryżu, gdzie pracował jako projektant dekoracji dla znanych i ekskluzywnych sklepów, m.in. "Galeries Lafayette". 

W roku 1950 nakładem wydawnictwa "Książka i Wiedza" ukazało się luksusowe wydanie "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza z ilustracjami Gronowskiego. Jest laureatem wielu nagród krajowych i zagranicznych, m.in. zdobył Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu (1925) oraz złoty medal za projekt polskiego pawilonu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku (1939). W 1955 został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.


DOSTĘPNE / CENA: 1000 zł



Data wpisu: 07/03/2017


Eugeniusz GET-STANKIEWICZ (1942 - 2011)

STYL ZAKOPIAŃSKI W ARCHITEKTURZE / MUZEUM ARCHITEKTURY WROCŁAW / CZERWIEC-SIERPIEŃ 1971 [Plakat]

Offset barwny

Wrocław 1971, WAG

Wymiary: 85 x 60 cm

Nakład: 1050 egz.

Sygn. p.ś.: EUGENIUSZ STANKIEWICZ


Eugeniusz Get-Stankiewicz, właściwie Eugeniusz Józef Stankiewicz – polski artysta grafik i rzeźbiarz. 

Zajmował się rysunkiem, grafiką warsztatową i użytkową, miedziorytnictwem, medalierstwem, malarstwem, plakatem (m.in. projektował plakaty dla "Solidarności". Często wykorzystywał w swej twórczości motyw głowy (nazywanej "Łbem"), o rysach samego artysty. W przestrzeni miejskiej Wrocławia pozostawił charakterystyczne dzieła, m.in. Tablicę ku Czci Działań na Prostych Liczbach (na Jatkach), witraż w kościele Garnizonowym. 

Był laureatem wielu nagród, m.in. nagrody kulturalnej "Solidarności" za lata 1981–1982 (za twórczość graficzną, w tym za pracę "Zrób to sam"), medalu honorowego Międzynarodowego Biennale Ekslibrisu Współczesnego (1988), Śląskiej Nagrody Kulturalnej rządu Dolnej Saksonii (1995), Złotej Kuli (2011). 

Pośmiertnie w 2011 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.


DOSTĘPNE / CENA: 250 zł



Data wpisu: 07/03/2017


Leszek HOŁDANOWICZ (ur. 1937)

WARSZAWSKI WRZESIEŃ 1967 [Plakat]

Offset barwny

Warszawa 1967, WAG

Wymiary: 94 x 67 cm

Nakład: 2150 egz.

Sygn. p.d.: L. HOŁDANOWICZ / 67


Leszek Hołdanowicz należy do grona twórców "polskiej szkoły plakatu". 

Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Warszawie, dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego (1964). Debiutował w roku 1963 plakatami do filmów Pasażerka i Requiem dla 500 tysięcy. 

Do sztuki plakatu wniósł geometryczną dyscyplinę i ascezę środków plastycznych. Najczęściej używa wyłącznie bieli i czerni. Te zasady stosuje również w grafice.

Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, od 1965 roku zajmuje się dydaktyką z zakresu problemów projektowania graficznego, projektuje plakaty, grafikę książkową i wydawniczą.


DOSTĘPNE / CENA: 1000 zł